Niels Holgersson - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Lynn - WaarBenJij.nu Niels Holgersson - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Lynn - WaarBenJij.nu

Niels Holgersson

Door: Lynn

Blijf op de hoogte en volg Lynn

31 Januari 2015 | Zweden, Gotenburg

Hoi allemaal,

De tweede week in het mooie Gothenburg zit er ook alweer op. Het was echt prachtig: mooi weer, mooie vrienden, extreme introductieactiviteiten en colleges. En af en toe mijn scriptie tussendoor.

Afgelopen zondag had ik met alle exchange students de city challenge. Dit werd georganiseerd door de internationale studentenvereniging hier, genaamd GISA. Het begon voor de hoofdlocatie van de Universiteit en daar moesten we groepjes maken van 10 internationale studenten. Het was de bedoeling dat het zo divers mogelijk was qua nationaliteiten, wat bij ons half faalde. Er zijn hier veel te veel Duitsers. Mijn groepje bestond uiteindelijk uit: Casper (Duitsland), Petra (Tsjechië), Ale (Duitsland), Iiris (Finland), Vanessa (Duitsland), Ge (China), Jiwon (Zuid-Korea), Annika (Duitsland) en Clara (ook Duitsland). De city challenge hield in dat we eerst een groepsnaam moesten verzinnen (the Ten Musketeers), een vlag moesten maken (een zwaard en een lazerzwaard gekruist, met de tekst: one for all, all for one) en opdrachten moesten volbrengen in de stad. Voor elke opdracht kreeg je een bepaald aantal punten. En hoe hoger de creativiteit hoe hoger het aantal punten. Zo moesten we pinguïns nadoen, de democratie verdedigen, de vlag ophangen op een zo hoog mogelijk punt, een gebied veroveren en een ouder paar een rap laten uitvoeren. En nog 50 andere opdrachten. We kregen hier twee uur voor, wat betekenende dat we keuzes moesten maken. En, owja, we kregen ook nog een appel die we moesten ruilen voor iets beters. Een hectische 2 uur zoals je kunt begrijpen uit deze beschrijving. Maar ik kan me weinig dagen herinneren dat ik zoveel heb gelachen als die zondag. Het was echt SUPER leuk, vooral omdat we allerlei gekke dingen moesten doen. Na 2 uur werden alle punten van alle teams bij elkaar opgeteld. Je raadt het nooit: WE HEBBEN GEWONNEN! Ik ben nu een kilo snoep, een meeneemmok, regenponcho en 24 stadspas rijker.

Maandag en dinsdag had ik “gewoon” college. Het gaat hier wel anders dan in Nederland: ze verwachtten dat je hier echt participeert in de werkcolleges, maar lezen wel alles voor van de powerpoint tijdens de hoorcolleges. Ik weet niet of ik dit nou een goede ontwikkeling vind… Maandag avond hadden we ook nog een kroegentocht. De dinsdag was hierdoor iets zwaarder, want ik lig hier dus elke avond pas rond een uur of 1 à 2 in bed. Onze werkgroepdocent van dinsdag was ook een Nederlander. Hij is PhD student hier, en heeft ook ooit een Erasmusprogramma hier gevolgd. En dat blijf ik de afgelopen tijd horen: mensen gaan hier niet meer weg als ze eenmaal zijn gaan studeren hier. Voor mij blijft het toch echt Wageningen vanaf september.

Woensdag heb ik voor het eerst weer aan mijn scriptie gewerkt en dat gaat moeizaam. Maar ze hebben wel echt super mooie locaties hier om te studeren en dat is heel fijn. ’s Avonds heb ik gegeten bij Lisa (Duitsland), samen met Iiris (Finland), Lotta (Finland, maar dan uit het Zweedse deel. Is een geschiedenis ding…) en Anna (Duitsland). We hadden daarvoor namelijk een rondleiding door het maritieme museum hier in de stad en een language cafe. Dat laatste betekend dat er tafels worden ingericht waarbij je maar een taal mag spreken. Dat kan Duits, Frans, Zweeds, Engels of wat dan ook zijn. Ze hadden geen tafel voor Nederlands… Dus ben ik bij de Zweedse gaan zitten. Vanaf 24 februari ga ik tien weken lang een cursus Zweeds volgen. Dan hoop ik me iets beter uit te kunnen drukken in het Zweeds. Maar later zijn we dus bij Lisa gaan eten. Met de vier meiden waarmee ik daar was kan ik het echt super goed vinden. Wat ik nog wel even wil zeggen is dat groepsvorming echt tering snel gaat. Na week 1 was het eigenlijk al duidelijk met wie je om zal gaan de komende 5 maanden en ik ben heel blij dat ik nu deel uit maak van een leuk groepje. We zijn ongeveer met z’n vijftienne, vooral Duitsers, maar ook Tjechen, Finnen, een Australische en een Engelse. Variërend van leeftijd tussen de 20 en de 32… Als ik zou willen, zou ik met hen elke dag kunnen uit eten en nooit meer kunnen slapen. Elke dag hier creëren we een soort feestje.

Donderdag was het plan om samen met Chantal (Den Haag) en Timothy (Amsterdam) ’s avonds Wie is de mol? te kijken. Helaas liep dat natuurlijk anders. Ik ben best wel geschrokken van wat er is gebeurd. En ik ben ook blij dat het goed is afgelopen. Maar toch: dat er ook in Nederland mensen zijn die met (nep) pistolen rondlopen en vervolgens nieuwszenders binnenwandelen… Dat was het moment dat ik toch even blij was met Timothy en Chantal te zijn. We konden er even over praten. Ik merk dan wel dat er echt een afstand is tussen Nederland en Zweden, ondanks dat ik vrij veel meekrijg van wat er gebeurd en nog met iedereen contact kan hebben. Leve de techniek. En de beveiliger van de NOS.

Gisteren avond heb ik met die vriendengroep weer iets typisch Zweeds gedaan: afterwork. Het concept zit als volgt in elkaar: op vrijdagavond ga je naar een bar, besteld een biertje (die dan wat goedkoper is dan normaal) en daar krijg je dan gratis eten bij. We zijn gisteren met een groep meiden naar de Yaki-da geweest. Het is een club, maar ziet eruit als een huis. Je hebt allerlei verschillende woonkamers waar verschillende muziek in gedraaid wordt. Het beste aan de afterwork van de Yaki-da is dat ze er verse pizza’s maken als eten. Mmmmmmm… We waren daar dus al rond 6 uur om pizza te eten en een biertje te drinken. En om te kletsen natuurlijk. Uiteindelijk ben ik tot een uur of 1 gebleven en daarna in mijn koude bed gaan liggen.

Waar ik gisteren ook achter ben gekomen is dat Niels Holgersson op de 20 Zweedse kronen staat. Dit is een Zweeds sprookje. Waar ik het vooral van ken is dat mamma vroeger een gans had gemaakt met Niels Holgersson erop, en deze hing kennelijk in mijn kamer toen ik klein was. Niels vliegt in het verhaal op de gans heel Zweden door, en eindigt uiteindelijk in Lapland. Een reis die ik 18 tot en met 23 maart ook ga maken. Ik ga met een groep buitenlandse studenten een lange busreis maken naar het koude noorden. Daarnaast hoop ik de rest van Zweden ook nog te zien in de komende paar maanden natuurlijk. ;)

Mijn adres, voor als je me een kaartje wil sturen, google streetview wil gebruiken om mijn omgeving te zien, of om langs te komen, het is:

Uppstigen 112-23
412 80 Göteborg
Zweden

Xxxx Lynn

P.S. Dit is voorlopig de laatste keer dat ik het op Facebook zet. Ik hoop hier elke zaterdag wat te kunnen schrijven. Maar zal je dit vergeten, en wil je het toch lezen, raad ik je aan je voor de maillijst aan te melden. Dat kan links onderin het scherm: “meld je aan voor de maillijst”.

  • 31 Januari 2015 - 15:37

    Charles:

    Leuk lynn dat je het geweldig hebt

  • 01 Februari 2015 - 12:06

    ! Februari 2015 12.00 Uur Door Oma Annie:

    Fijn dat je het zo geweldig na je zin heb.

  • 01 Februari 2015 - 12:48

    Frans:

    Leuk verhaal Lynn.
    Fijn dat je een fantastische tijd hebt.
    Nog wel een beetje studeren he... ;-)

  • 01 Februari 2015 - 16:22

    Ida:

    Hoi Lynn, Claire stuurde de link door. Het begin klinkt al prima. Je gaat een geweldige leuke tijd tegemoet! Geniet van elke seconde.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lynn

Actief sinds 10 Dec. 2014
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 4929

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Göteborg

Landen bezocht: